Pieniä tarinoita
Viime viikon uutiset XSunnuntai 3.11.2024 klo 11.00 Aloitetaan Telegraphin jutulla Englannista, jossa 61- vuotias Peter Lynch kuoli vankilassa ilmeisesti oman kätensä kautta. Lynch oli yksi niistä maahanmuuttoon kyllästyneistä englantilaisista, jotka tuomittiin vankilaan heidän otettuaan osaa viime kesän levottomuuksiin, joissa maahanmuuttoa vastustavat mielenosoitukset yltyivät mellakoiksi. Peter Lynch tuomittiin kahdeksi vuodeksi ja kahdeksaksi kuukaudeksi vankilaan, koska oli haukkunut poliisia roskaväeksi ja hotelliin majoitettuja siirtolaisia lapsen tappajiksi. Mielenosoitukset ja mellakat saivat alkunsa, kun 17- vuotias ruandalaispoika Axel Rudakubana murhasi kolme pientä lasta ja haavoitti useita muita hyökkäyksessä tanssistudioon. Hyökkäyksen jälkeen levisi huhu, jonka mukaan poika olisi ollut laiton siirtolainen ja muslimiterroristi. Huhu aiheutti suuren huolen disinformaatiosta, sillä poika ei ollut laiton siirtolainen, vaan syntynyt Britanniassa ja alun perin tekijän uutisoitiin olevan walesilainen. Mitä Rudakubanan uskonnollisiin vaikuttimiin tulee, niin BBC uutisoi äskettäin, että herra Rudakubanaa epäillään murhien lisäksi myös terroristisista rikoksista ja hänen hallustaan löytyi Al-Qaedan tekemä ohjekirja, jonka lisäksi nuorimies oli yrittänyt valmistaa risiiniä. Joten disinformaatio murhaajan uskonnollisista vaikuttimista, ei ehkä ollutkaan disinformaatiota. Jatketaan Englannista, jossa Spectator kertoo aktivistin ja kansalaisjournalisti Tommy Robinsonin saaneen puolentoista vuoden vankeusrangaistuksen oikeuden halventamisesta. Robinson tuomittiin vankilaan koska hän esitti viestipalvelu X:ssä tekemänsä dokumenttielokuvan nimeltä Silenced. Elokuva käsittelee vuonna 2018 tapahtunutta tappelua, josta kuvattu videonpätkä levisi kulovalkean tavoin sosiaalisessa mediassa. Videolla englantilainen poika hakkaa syyrialaista poikaa. Videoklipin seurauksena Englannissa syntyi moraalipaniikki, jossa toimittajat ja poliitikot tuomitsivat englantilaisen pojan, kun taas syyrialaisesta pojasta tehtiin marttyyri, jolle järjestetty kansalaiskeräys tuotti yli 150 000 puntaa. Robinsonin dokumentissa käy kuitenkin ilmi, että asia ei ollut aivan näin yksinkertainen, vaan kyseinen syyrialaispoika oli väkivaltainen kiusaaja, jolla oli pojan koulun tietojen mukaan tapana keksiä tarinoita ja valehdella. Robinsonin dokumentti ei hyökännyt syyrialaista poikaa vastaan, vaan yritti puolustaa englantilaista poikaa. Dokumentissa käy muun muassa ilmi, että poika sai tapauksen johdosta enemmän vihapostia ja tappouhkauksia, kuin kaikki Englannin muslimit yhteensä. Dokumentissa luetaan useita tappouhkauksia ääneen, joissa tappamisen lisäksi uhataan muun muassa raiskata englantilaispojan äiti, siskot ja poika itse. Paikalliset muslimit etsivätkin poikaa ympäri kaupunkia tappaakseen tämän ja lopulta poliisi vei perheen turvaan. Absurdiuden huippuna poika perheineen vietiin ”turvaan” alueelle, joka oli käytännössä muslimigetto ja heidät majoitettiin hotelliin, jossa huoneilla oli tuntihinnat. Poika perheineen pakenikin paikalta ja etsi turvaa muualta, heti kun se oli mahdollista. Niin omituiselta kuin se tuntuukin, Englanti on jo pitkään ollut tiellä, jossa se lakkaa olemasta oikeusvaltio ja demokratia. Oikeusvaltiossa ei pitäisi olla mahdollista tuomita vaareja vankilaan, vain siksi, että he purkavat turhautumistaan huutamalla hävyttömyyksiä poliisille ja verovaroilla laittomia siirtolaisia majoittaville hotelleille, sen jälkeen, kun afrikkalainen hourupää on murhannut pieniä lapsia. Eikä oikeusvaltiossa pitäisi olla mahdollista tuomita miestä vankilaan, sillä perusteella, että hän tekee dokumenttielokuvan. Otetaan seuraavaksi Iltasanomien juttu Itäkeskuksen Hansasillalle ilmestyneestä kyltistä, jossa naisia kehotetaan pukeutumaan islamin oppien mukaan. Kyltissä on ote Koraanista, ja siinä kehotetaan englanniksi ja arabiaksi naisia peittämään vartalonsa. Suomenkielisessä käännöksessä puhutaan puolestaan kasvojen hunnuttamisesta. Lisäksi kyltissä kerrotaan että: ”Näin on sopivinta, jotta heidät kunniallisiksi naisiksi huomataan, niin ettei heitä tunkeilevasti lähestytä.” Ne, joiden älykkyysosamäärä ylittää keitetyn perunan luultavasti ymmärtävät, tämän tarkoittavan, että ne, jotka eivät itseään peitä, eivät ole kunniallisia naisia ja heitä saa lähestyä haluamallaan tavalla. Kyltin on pystyttänyt Norsunluurannikolta kotoisin oleva herra Bah, joka kääntyi islamiin puolitoistavuotta sitten. Kyltti on herättänyt parranpärinää eri tahoilla ja muun muassa vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta, ja Itä-Helsingissä varttunut ihmisoikeusasiantuntija Ujuni Ahmed ovat arvostelleet kylttiä. Olen itsekin varttunut Itä-Helsingissä ja muistan ajan, kun Hansasiltaa vasta rakennettiin. Mutta se Hansasilta, jonka minä nuoruudestani muistan ja se Itä-Helsinki, jossa minä kasvoin on nyt kadonnut tai katoamassa ja sen tilalle tulevat hunnutetut tytöt ja pukeutumiskoodeja vahtivat herra Baht. Tai niin kuin kanadalainen poliittinen kommentaattori Mark Steyn on asian ilmaissut. Ensin on monikulttuuria, sitten on islam. Hansasillalla naisille pukeutumisohjeita jakelevasta herra Bahsta ja lapsia Englannissa murhaavasta Rudakubanasta vielä sen verran, että nykytiedon mukaan molemmat ovat olleet kristittyjä, jotka ovat kääntyneet islamiin ja alkanee elää islamin oppien mukaan tappamalla vääräuskoisia pikkulapsia ja peittelemällä naisia kaapuihin. Mainittujen herrojen kääntyminen on luultavasti osa suurempaa ilmiötä, jossa islam tarjoaa identiteetin monille Eurooppaan saapuneille afrikkalaisille maahanmuuttajille. Islamista voi tietysti sanoa paljonkin, mutta suhteessa Suomeen tai Eurooppaan islam on tapa olla jotain mitä me emme ole. Ja koska lähes kaikki afrikkalaiset tietävät aivan hyvin, että he eivät ole suomalaisia tai eurooppalaisia, he omaksuvat uskonnon, joka antaa heille ryhmään kuuluvuuden tunteen ja identiteetin. Kääntyminen islamiin tapana erottautua länsimaista ei myöskään ole mikään uusi ilmiö, vaan sitä ovat edustaneet muun muassa Malcolm X ja Muhammed Ali Yhdysvalloissa ja Abdullah Shaheed Jamal Britanniassa. Jos viimeinen herroista ei ole tuttu, niin herra Jamal sai 15 minuuttiaan kuuluisuudessa räjäytettyään itsensä ja 24 ihmistä kappaleiksi lähijunassa Lontoossa kesällä 2005. Englannista vielä sen verran, että maan konservatiivit ovat äänestäneet uudeksi puheenjohtajakseen mustan naisen. Konservatiivien edellinen puheenjohtaja oli intialainen hindu, kun taas puolueen jäsenet ovat lähinnä valkoisia englantilaisia. Yksi syy siihen, miksi valkoinen mies näyttää poistuvan historian näyttämöltä onkin, että hän ei halua enää esiintyä siellä. Jatketaan Iltalehden jutulla, jonka mukaan Burger Kingeissä saa joillakin kassoilla palvelua vain englanniksi. Jutussa haastatellun asiantuntijan mukaan suomalaisten pitäisi vaatia palvelua suomeksi ja oppia sietämään huonoakin suomea. Otetaan seuraavaksi Ylen artikkeli Vaasasta, jossa muslimien määrä kasvaa, niin kovalla vauhdilla, että muslimit haluaisivat ostaa itselleen kirkon ja muuttaa sen moskeijaksi. Jutussa haastateltu Porvoon hiippakunnan piispa Bo-Göran Åstrand, ei ota mitään periaatteellista kantaa asiaan ja tyytyy toteamaan kauppojen mahdolliset hallinnolliset vaatimukset. Ilmeisesti kirkkojen muuttaminen moskeijoiksi ei olekaan kirkolle periaatteellinen, vaan vain hallinnollinen kysymys. Sanottakoon kirkkojen muuttamisesta moskeijoiksi sen verran, että tuollaisilla muutoksilla on huomattava symbolinen merkitys. Aivan samalla tavalla kuin kirkkojen muuttamisella viljavarastoiksi, talleiksi ja työväen kulttuurikeskuksiksi oli huomattava merkitys Neuvostoliitossa. Merkitys on siinä, että yksi uskomusjärjestelmä korvaa toisen jollakin maantieteellisellä alueella. Jos esimerkiksi amerikkalaiset olisivat alkaneet muuttaa moskeijoita kirkoiksi Irakissa tai Afganistanissa, kaikki olisivat ymmärtäneet, että kyse on valloittajien imperialismista. Kun sama tapahtuu toisin päin Suomessa ja Euroopassa kyseessä on kirkon itsensäkin mielestä kyse, vain hallinnollisesta toimenpiteestä. On kuitenkin oleellista huomata, että muutosten vapaaehtoisuus ei muuta itse asiaa, se kertoo vain siitä, millaisia nihilistejä meistä on tullut. Monet eurooppalaiset ajattelevat, että me olemme siirtyneet uskonnon jälkeiseen aikaan ja se on hyvä, koska meistä on tullut vähemmän dogmaattisia ja taikauskoisia. Tällaisessa katsannossa jää kuitenkin huomaamatta, että emme me ole siirtymässä uskonnon jälkeiseen aikaan. Me olemme siirtymässä historian hämärään. Eikä meidän kirkoistamme ole tulossa kauniita museoita tai rationaalisuuden temppeleitä, niistä tulee moskeijoita. Jos asia halutaan vääntää rautalangasta, niin väestön vaihtuessa kaikki vaihtuu. Suomessa kuolleisuus ylittää syntyvyyden ja maahan muuttaa uutta väestöä ulkomailta. Koska suomalaisia on vähemmän ja vähemmän ja maahanmuuttajia on enemmän ja enemmän, on noilla maahanmuuttajilla ympärillään vähemmän ja vähemmän suomalaisia, joiden tapoihin integroitua ja joiden kieltä opetella. Esimerkiksi englannin kieli tulee säilymään luultavasti kauemmin kuin Englanti, samaan tapaan kuin latinan kieli säilyi kauemmin kuin Rooman imperiumi, koska se oli katolisen kirkon ja Euroopan oppineiden kieli. Mutta suomen kieli ja suomalainen kulttuuri eivät säily, jos suomalaiset eivät niitä säilytä. Otetaan viimeisiksi jutuksi Iltasanomien artikkeli lisääntyneestä seksuaalisesta ahdistelusta kouluissa. Jutussa kerrotaan muun muassa, että: ”Jo alakouluissa lapset haukkuvat ja kommentoivat toisiaan alentavasti ja seksistisesti – ja tätä tapahtuu päivittäin. – Monelta tulee nykyään ”vitun huoraa” ja muuta sen kaltaista. Myös puheita raiskaamisista kuulee yhä useammin lapsen suusta.” Jutussa haastatellun asiantuntija selittää ilmiötä aikuisten koventuneilla asenteilla ja netin vihapuheella. Analyysi on tuttuun tapaan loistavaa. Jos ihmisten on ihan oikeasti vaikea käsittää, mistä huorittelun ja kähmimisen lisääntyminen johtuu, niin voin neuvoa kääntymään Hansasillalla majailevan herra Bahn puoleen. Hänellä olisi varmaan asiasta, jotain sanottavaa. |
Avainsanat: Blogi/podcast |