Pieniä tarinoita
Suuri väestönvaihto...Maanantai 16.12.2024 klo 19.56 Ja teoria...
Renaud Camus on ranskalainen kirjailija, joka vuonna 2011 lanseerasi termin Suuri väestönvaihto (Great Replacement), jota pidetään laajasti salaliittoteoriana. Camus’n tuotantoa ei juurikaan ole käännetty englanniksi saatikka suomeksi, joten en ole hänen tekstejään lukenut. Kuuntelin kuitenkin jokin aika sitten Camus’n Brysselissä pitämän puheen englanninkielisen käännöksen, joka oli äärimmäisen kiinnostava.
Renaud Camus aloittaa puheensa sanomalla, että Suuri väestönvaihto ei ole teoria. Se on vain nimi aikamme huomattavimmalle ilmiölle, kuten suuri lama tai kylmä sota olivat nimiä omien aikojensa huomattavimmille ilmiöille.
Länsimaiden väestön vaihtuminen ei siis ole salaliittoteoria, vaan se on tosiasia ja väestö vaihtuu, koska sen halutaan vaihtuvan. Toisin sanoen, Länsi-Euroopan poliittinen eliitti tekee tietoisesti sellaista politiikka, joka väestönvaihtumisen mahdollistaa. Esimeriksi syy siihen, miksi Helsingissä on niin paljon lähi-itäläisiä ja afrikkalaisia, kun taas Tallinnassa heitä on kovin vähän, ei johdu mistään selittämättömästä luonnonilmiöstä, vaan Suomen ja Viron maahanmuuttopolitiikan eroista. Väite siitä, että väestönvaihto on tietoista, voi tuntua uskomattomalta, mutta esimerkiksi Suomessa kuolleisuus on suurempaa kuin syntyvyys, joten suomalaisten määrä vähenee ja koska Suomeen muuttaa samaan aikaan ihmisiä ulkomailta väestö tietysti vaihtuu. Ja olisi aika erikoista, jos johtavat poliitikkomme olisivat tästä tietämättömiä.
Syntyvyydestä ja maahanmuutosta vielä sen verran, että viime vuonna Suomeen muutti lähes 30 000 ihmistä enemmän kuin täällä syntyi lapsia ja jos maahanmuuttajille syntyneet lapset lasketaan luvusta pois, niin maahanmuuttajien määrä oli lähes kaksinkertainen suomalaisten syntyvyyteen verrattuna.
Mitä salaliittoteoria aspektiin tulee, niin Camus’n mukaan salaliittoteoriaksi väestönvaihtumista nimittävät ihmiset, jotka kannattavat itse asiaa, eli väestönvaihtoa, mutta vastustavat sen nimeämistä. Itseasiassa väestönvaihtuminen on totta, jos sitä kannattaa, mutta orwellilaisuuden parhaita perinteitä noudattaen koko asiaa ei ole olemassa ja se muuttuu uusnatsien salaliittoteoriaksi, jos sitä vastustaa. Suuren väestönvaihdon nimittäminen salaliittoteoriaksi, on kuitenkin Camus’n mukaan sama, kuin väittää juutalaisten kansanmurhaa salaliittoteoriaksi. Tosin sillä erotuksella, että holokaustin kieltäjät, ovat marginaalinen ryhmä kaheleita, jotka kokoontuvat internetin pimeimmissä syövereissä. Sen sijaan Väestönvaihdon kieltävät kaikki paavista ja presidenteistä alkaen, vaikka kuka tahansa voi nähdä sen tapahtuvan, yksinkertaisesti kävelemällä kaupungilla.
Mitä teorioihin ja todisteisiin väestönvaihtumisesta tulee, niin Camus’n mukaan puhe Väestönvaihto teoriasta on sama kuin puhe kaasukammioiden teoriasta. Kaasukammiot eivät olleet teoria, ne olivat tosiasia, samalla tavalla kuin väestönvaihtuminen on tosiasia. Ja todisteiden vaatiminen väestönvaihtumisesta on kuin todisteiden vaatiminen maanjäristyksestä, tulvasta tai miehityksestä maanjäristyksen, tulvan tai miehityksen uhreilta. Kuten Camus sanoo. Väestön vaihtuminen näkyy miljoonissa taloissa, tuhansilla asuinalueilla, lukemattomissa kouluissa, luokkakuvissa ja urheiluseuroissa. Vuosisatoja täällä asuivat yhdet ihmiset, joilla oli tietyt tavat, asenteet ja kulttuuri. Ja nyt täällä asuvat toiset ihmiset tai ihmisryhmät, joilla on toiset tavat, asenteet ja kulttuuri.
Integraatiosta Camus sanoo puolestaan, että yksilöt voivat integroitua ja ovat aina integroituneetkin, mutta kokonaiset kansakunnat ja kulttuurit eivät integroidu, eivät varsinkaan, jos niiden koossapitävä voima on messiaaninen ja militaristinen uskonto kuten muslimeilla.
Vaikka Suuri väestönvaihto ei olekaan teoria, eikä salaliittoteoria, tämä ei tarkoita, etteikö Camus’lla olisi teoriaa, joka väestönvaihdon selittää.
Camus’n teoria on kahtalainen ja sen ensimmäinen osa on vapaasti käännettynä Hitlerin toinen tuleminen (second career of Adolf Hitler). Jossa Hitlerin rikosten sovittamiseksi eurooppalaisten pitää ottaa vastaan maahanmuuttajia kaikkialta maailmasta. Ja aivan niin kuin alkuperäisenkin Hitlerin, niin myös nykyistä Eurooppaa riivaavan Hitlerin haamun ensimmäiset uhrit ovat juutalaiset, jotka joutuvat vetäytymään perinteisilta asuinalueiltaan Eurooppaan tuotettujen muslimien juutalaisvihan takia. Holokaustin rikosten sovittaminen onkin johtanut tilanteeseen, jossa holokaustia ei voi enää kouluissa opettaa muslimioppilaisen antisemitismin vuoksi.
Hitler ja natsit ovat tietysti Saksan perisynti, mutta samalla tavalla kolonialismin ja menneisyyden rasismin nähdään olevan Ranskan, Englannin, Hollannin ja muiden Länsi-Euroopan maiden perisynti, jonka hyvittämiseksi eurooppalaisten on otettava loputtomasti maahanmuuttajia muualta maailmasta.
Perimmäinen syy väestönvaihdolle on kuitenkin paljon mielenkiintoisempi ja syvällisempi. Camus’n mukaan väestönvaihtaminen, niin merkittävä ilmiö kuin se onkin, on osa suurempaa kulttuurista eetosta, jossa kaikesta tulee vaihdettavaa. Tai niin kuin Camus asian ilmaisee, modernissa maailmassa Trans on kuningas. Moderni mies on transseksuaalinen, transkansallinen, transrodullinen ja niin edes päin. Modernissa teollisen vallankumouksen muuttamassa maailmassa kaiken tulee olla vaihdettavissa. Liukuhihnan keksimisen nerokkuus yli 100- vuotta sitten oli juuri siinä, että työsuoritteen purkaminen yksinkertaisiin osiin tarkoitti, että työntekijä voitiin korvata toisella. Ja samalla tavalla kaikki muukin voidaan modernissa maailmassa korvata, jollakin toisella, yleensä jollakin halvemmalla ja yksinkertaisemmalla. Silkki ja pellava korvataan tekokuiduilla, asukkaat korvataan Airbnb turisteilla, miehet korvataan naisilla, naiset ja miehet roboteilla, robotit kyborgeilla äly tekoälyllä ja koko ihmiskunta trans humanismilla.
Camus mainitsee puolalaisenglantilaisen sosiologin Zygmunt Baumanin tämän prosessin, jota Bauman kutsuu notkeaksi moderniksi (eng. liquid modernity) parhaaksi analysoijaksi. Baumanista vielä sen verran, että lainasin itsekin ohimennen Baumania kirjassani Islam ja Suomi huomioita 2000- luvun maahanmuutosta ja sen seurauksista.
Oikeastaan kaikki modernin maailman tuottamat ideologiat, kuten kommunismi, fasismi ja kapitalismi ovat pyrkineet tekemään yksilöstä korvattavan. Kommunismissa ja fasismissa merkitystä oli vain kokonaisuudella, jonka eteen yksilön tuli uhrata itsensä. Joskin noissa ideologioissa kokonaisuuden katsottiin koostuvan tietynlaisista yksilöistä, kommunismissa työläisistä ja fasismissa saksalaisista.
Kapitalismissa väliä on vain kuluttamisella ja niin kauan kuin kuluttajia riittää on yhdentekevää keitä he ovat. Camus’n mukaan aikamme eetos pyrkii purkamaan kaiken sen mihin ihmiset ovat identiteettinsä perustaneet, kuten kansallisuuden, uskonnon, sukupuolen ja niin edes päin, koska kulttuuriset- ja uskonnolliset erot asettavat rajoituksia sille, mitä ihmiset ovat valmiita kuluttamaan. Itse asiassa me olemme jo pisteessä, jossa kuluttajasta itsestään on tullut tuote, jota hän myy Instagramissa ja Onlyfansissa. Purkaessaan ihmisten erityispiirteet ja tehdessään heistä pelkkiä kuluttajia järjestelmä tuhoaa kaiken sen, mikä tekee ihmisistä erityisiä ja ihmisistä tulee pelkkää harmaata massaa, jossa yhtä ei erota toisesta ja kaikki ovat vaihdettavissa keskenään.
Esimerkiksi nykyinen halu kieltää ihmisrotujen ja sukupuolten olemassaolo tai hävittää sana mies ammattinimikkeistä on osa prosessia, joka pyrkii tasapäistämään kaikki ihmiset tuoksi harmaaksi massaksi. Jos rotuja ei ole olemassa, ei ole olemassa mitään alkuperäistä suomalaista tai eurooppalaista, jolla olisi suurempi oikeus tähän maahan kuin muilla ihmisillä. Camus’n analyysia seuraten syy siihen miksi Suomen Lucia neito on musta tai historialliset eurooppalaisdraamat ovat täynnä ihmisiä, joita ei kuvattuina ajanjaksona ollut Euroopassa, johtuu siitä, että ihmisten, niin menneiden kuin tulevien tulee olla vaihdettavissa keskenään.
Joku voi tietysti sanoa, että tällaisen analyysin ongelma on, että meidän korvaajistamme ei tule kuluttajia, koska heillä ei ole rahaa, johon Camus vastaa, että ei hätää, he saavat sinun rahasi. Maahanmuuttajat tarvitsevat aina taloja, joissa asua, sairaaloita, joissa sairastaa, kouluja, joissa kouluttautua ja teitä, jotka johtavat noihin koteihin, kouluihin ja sairaaloihin. Kaikki nuo koulut, sairaalat ja kaupunginasunnot rahoitetaan julkisista varoista ja samalla koulut, asuinalueet ja sairaalat muuttuvat yhä vaarallisemmiksi ja rähjäisemmiksi. Slummiutuinen onkin Camus’n mukaan yksi väestönvaihdon mukanaan tuomista ilmiöistä, joka näkyy nuorisojengien väkivaltana ja kaikkialla Euroopassa esiin putkahtelevina no go alueina, joiden roskaisia katuja samat jengit hallitsevat, kunnes ne korvautuvat uusilla entistä väkivaltaisemmilla jengeillä, jotka ottavat hallintaansa yhä uusia roskaisia katuja, joiden hallinasta ne taistelevat taas uusien jengien kanssa.
Lisääntyvä rikollisuus ja turvattomuus ovatkin suora seuraus väestönvaihtumisesta. Uudet ihmiset tarkoittavat Camus’n mukaan väistämättä uutta kulttuuria ja sivilisaatiota, joka syrjäyttää vanhan, sen perinteisesti hallitsemilla alueilla. Nuorisojengien väkivalta, suojelurahojen periminen, uudet pukeutumiskoodit, sekä joukkoraiskaukset ovat lievempi versio etenevän vihollisarmeijan suorittamista puhdistuksista, joissa alueiden vanhat asukkaat työnnetään ulos tai pakotetaan elämään uuden miehittäjän ehdoilla.
Kaiken kaikkiaan Camus’n puhe on hyvinkin kuuntelemisen arvoinen, eikä se tyhjene tähän blogi kirjoitukseen. Puhe on kuitenkin 10 € maksumuurin takana ja jos yhteiskuntateoria kiinnostaa, mutta 10 € tuntuu kohtuuttomalta summalta, niin tätä kirjoitusta perusteellisempi yhteenveto puheen sisällöstä on luettavissa osoitteessa amren.com nimellä Renaud Camus on the Metaphysics of the Great Replacement. |
Avainsanat: Blogi/podcast |
|
17.12.2024 7.10
Tapio Holopainen
Kiitos kommentista. |
Kylläpä resonoi ja kovaa! Valitettavasti... :(