Pieniä tarinoita

Anteeksi, että olen olemassa

Keskiviikko 13.5.2026 klo 15.49


Kuuntele podcastina

Viime joulukuussa saamelaisten totuus- ja sovintokomissio julkaisi raportin, jonka saatuaan pääministeri Petteri Orpo kertoi, että ”Suomen pitää esittää anteeksipyyntö saamelaisten kohtaamista vääryyksistä”. Esimerkkinä vääryyksistä mainittiin asuntolakoulut ja niissä tapahtunut suomalaistaminen. Asuntolakouluissa oli kyse sotien jälkeisten vuosikymmenten järjestelystä, jossa tiettömien taipaleiden takana asuvien lasten koulutus järjestettiin eräänlaisissa sisäoppilaitoksissa. Ylen jutun mukaan oman kielen käytöstä rangaistiin kouluissa ja monet lapset menettivät yhteyden kieleensä ja identiteettiinsä.

Anteeksi_etta_olen_olemassa_kuva_II.jpg

Avainsanat: Blogi/podcast


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini