Pieniä tarinoita

Feministinen puolue

Torstai 10.1.2019 klo 7:13


Kirjassani Islam ja Suomi kirjoitin huivin käytöstä tähän tapaan: Huivin käyttö on naisten alistamista ja sen kieltäminen pelkkää hurskastelua. Huivi on tapa alistaa nainen oman uskonnollis- patriarkaalisen yhteisönsä kuuliaiseksi jäseneksi. Sen lisäksi, että huivin funktio on peittää nainen ja muistuttaa naista hänen ruumiinsa syntisyydestä, se toimii myös jengi tunnuksena. Huivin käyttäjä muistuttaa joka hetki niin käyttäjäänsä kuin ympäröivää maailmaa siitä, mihin ryhmään sen kantaja kuuluu.

Feminismi_Amy_Beach.jpg

Avainsanat: Blogi


Kommentit

11.1.2019 18:11  Einsten

Kirjoitan tässä vain ja ainoastaan huivikiellon osalta ja skippaan muut aiheet.

Itse lähden siitä, että lähtökohtaisesti ihmisillä tulisi olla oikeus pukeutua ihan niin kuin haluavat. Oli kyse sitten KKK:n juhla-asusta, natsipuvusta tai sitten hijabista. Olen yksilönvapauksien tiukka kannattaja ja vapaavalintaisen pukeutumistyylin tulisi olla sallittua yksityiselämän rajoissa.

Mikä sitten on yksityistä? No ainakin kaikki se mikä ei ole julkista. Jotta tämä ei menisi aivan kehäpäätelmäksi, niin yritän avata tätä hiukan.

Julkista ovat koulut, viranomaiset ja kuntien työpaikat ja tilat. Näissä yksityisyyttä pitää rajata yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi. Valtio ja kunnat eivät voi tunnustaa, eikä asettaa mitään ideologioita toisten edelle. Näin tulisi toimia esimerkiksi uskontojen osalta. Tiukka sekularismi takaa kaikille uskonnoille yhdenvertaisen lähtökohdan, siksi valtion ei tule antaa yhdellekään uskonnolle erityissijaa. Sama tilanne koskee uskonnollisten/ideologisten symbolien kanssa, niille ei ole sijaa julkisissa tiloissa.

Kielloilla saadaan harvoin mitään todellista hyötyä aikaan. Vertaa vaikka kieltolakia, huumesotaa, prostituutiota jne. Jos me kerran tiedämme, että hijabia on pakko pitää, kieltohan tarkoittaa sitä, että näitä naisia ei enää nähdä ulkona lainkaan, eikö totta? Jos on kyse sorretuista ja alistetuista, niin missä määrin tämä auttaa heidän asemaansa?

Ongelmaksi tulee myös se, että jos me kiellämme yhden jengin tunnukset, tulee harkittavaksi mitkä muut tunnukset tulisi kieltää? Puhetta on ollut moottoripyöräkerhojen liivitunnuksien kieltämisestä. Mielestäni tällä olisi aivan samanlaiset seuraukset kuin mitä edellä on kuvattu. Lopettaisiko liivien käytön kieltäminen rikollisen toiminnan? Johtaisiko tämä toimenpide sellaisenaan jengien kannatuksen yleiseen laskuun? Ei ja ei.

Miksi ei? Kyse ei ole juurisyihin puuttumisesta. Jos haluat työntekijät saada ahkerimmaksi työntekijöiksi, lääke tähän ei ole kieltää heiltä laiskottelu. Ongelmana eivät ole vaatteet, vaan se ajattelutapa, mistä kaikki kumpuaa. Tähän pitää puuttua, jos halutaan todellista muutosta.

Puhumattakaan kiellon noudattamisen valvonnan aiheuttamista kustannuksista, mutta tähän en nyt mene tämän enempää.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini